?درخت کاج بومی مناطق دیگر زمین است و وارد کشور ما شده است. شاید سرسبزی درخت کاج در همه فصول تنها فایده ای است که بتوان به این درخت نسبت داد و احتمالا دلیل ورود آن به ایران نیز همین بوده است. امروزه کمبود آب و پایین رفتن سفره های زیر زمینی و بالا رفتن […]

?درخت کاج بومی مناطق دیگر زمین است و وارد کشور ما شده است. شاید سرسبزی درخت کاج در همه فصول تنها فایده ای است که بتوان به این درخت نسبت داد و احتمالا دلیل ورود آن به ایران نیز همین بوده است.

امروزه کمبود آب و پایین رفتن سفره های زیر زمینی و بالا رفتن درجه حرارت و اصطلاحا گرمایش کره زمین و آلودگی به عنوان بزرگترین معضل موجود در مسایل تخصصی فضای سبز به شمار می‌رود.

به علاوه اینکه ضعیف بودن خاک از نظر ماکرو ومیکرو،کمبودها را دو چندان کرده است؛ لذا متخصصین این رشته را بر آن می‌دارد تا گونه‌هایی را جهت کاشت در سطح شهرهای بزرگ انتخاب نمایند که علاوه بر حفظ هدف اصلی “زیبایی منظر”دارای شرایط نگهداری ایده آل ،هم از نظر جوی و هم از نظر هزینه‌های جانبی باشد.

متاسفانه در ایران با توجه به مساله کم آبی”غیر از شمال کشور” قرن‌هاست که در کاشت درختان توجه به این کم آبی نشده و در دو سده گذشته با توجه به غلبه و سلطه فرهنگ غربی و نیز تقلیدهای غیر منطبق با موقعیت جغرافیایی، مقتضیات بومی و سلایق مردم مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

به هر حال یکی از مشکلات مربوط به این بخش ،کاشت درخت کاج در شهرهای ایران است. درخت کاج بومی نیست، میوه ندارد، چوب آن دیر رشد می‌کند، درمصارف صنعتی و غیر صنعتی کم بازده است، به علت سمی بودن برگ‌های سوزنی درخت کاج پرندگان روی آن لانه نمی‌سازند یا کمتر آشیانه می‌کنند، در زیر چتر آن گیاهان رشد نمی‌کنند، تولید اکسیژن برگ‌های سوزنی شکل کاج نسبت به چنار، سرو، بلوط و نارون در حد صفر می‌باشد، تنها فایده آن سبز بودن در تمام فصول است. مضافا این که تحقیقات عده‌ای از متخصصان و صاحب‌نظران نیز حکایت از مضرات و معایب دیگری برای کاج دارد از جمله :
???
1- درخت کاج در برابر مواد سمی و باران‌های اسیدی ،آسیب پذیر است.
2- به علل گوناگون آفت‌ها و آلودگی‌ها در اطراف درخت کاج انباشته می‌شوند.
3- به دلیل برگ‌های سوزنی ،سطح کمتری را پوشش داده و قدرت تصفیه هوا و ساخت اکسیژن در حد صفر می‌باشد.
4- درخت کاج خاک پیرامون خود و زیر درخت را اسیدی کرده و مانع از رشد گونه‌های دیگر گیاهان می‌شود. تولید این اسید به حدی زیاد است که برای کاشت درختان دیگر به غیر از درخت کاج باید محل کاشت کاج را تا عمق چهار متر خاک برداری کنند.(خاک اطراف خود را تخریب می کند.)
5- برخی محققان براین عقیده اند که این نوع کاج نوعی اکسید نیتروژن را وارد فضا می کند که درفضای شهرهای شهری که اکسید نیتروژن بیش از اندازه توسط صنایع و خودروها تولید می‌شود به جای تصفیه هوا بر آلودگی می‌افزاید و بشدت به ریه‌های انسان نیز آسیب می‌زند.
6- مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که متوسط پوشش علفی در تیپ کاج سوزنی برگ 1/2 % است که عامل آن را می توان موارد ذیل دانست: خاصیت آللوپاتی گونه کاج تهرانی، کمبود رطوبت مورد نیاز پوشش علفی، کوبیدگی شدید خاک، تراکم زیاد درختان کاج در واحد سطح، نور و حرارت کم و فراوانی لاش برگ و سوزنی‌های ریخته شده و تولید آهک و اسید در قطعاتی که کاج سوزنی کاشته شده است.
7- طی سالیان گذشته آتش سوزی‌هایی که در پارک های جنگلی اتفاق افتاده است اغلب در قطعات کاج بوده که براثر قابلیت زیاد اشتغال برگ های سوزنی خشکیده (صمغ و رزین) می‌باشد.
8- برخلاف سرو، چنار، بلوط ، نارون، کنار و زبان گنجشک که گرچه آنها هم میوه ندارند، ولی در جریان جابجایی هوا و فرصت دهی به سایر گیاهان ممانعتی مثل کاج ندارند.
9- از نظر فرهنگی و در بین عامه مردم درخت کاج نماد گورستان است و از طرفی یاد‌آور مراسم غربی بوده و با مراسم و فرهنگ ایران چندان انطباق ندارد و هیچ زیبایی برای پارک‌ها و معابر ندارد .
10- چون رطوبت سطحی زمین را به اعماق هدایت می کند در اطراف آن گیاهی رشد نمی‌کند، اگر گیاهی هم کشت شود نیاز به آب فراوان دارد.
11- پرندگان تمایلی به لانه سازی بر شاخسار این درخت ندارند.
12- چوب آن دیر رشد می‌کند.
13- چوب آن در مصرف صنعتی و صنایع دستی کاربرد کمی دارد و مناسب نیست.
14- این درخت به علت سطح برگ کم، قد کوتاه و چتر کم، دارای سایه مناسبی نیست.
15- لاشه‌های برگ سوزنی این درخت تولید مواد شیمیایی در زیر درخت می‌کند که برای موجودات زنده زیانبار است.
16- منبع تولید آلرژی‌های به‌شدت حساسیت‌زا است و ایجاد بیماری آسم و حساسیت می‌کند.
17- تولید اکسیژن توسط برگ‌های سوزنی درخت کاج بسیار اندک است.
18- تولید رطوبت و ایجاد خنکی در هوای اطراف بسیار اندک است.
19_ تولید شیره چسبناک و بدبو میکند که اثرخود را تا قبل از شستشو روی سطوح باقی میگذارد.