روستای سقی از توابع بخش کاخک شهرستان گناباد پیشتاز عرصه تولید محصول آلوئه ورا در سطح منطقه است. روستایی که در ورودی آن گلخانه های متعدد چشم هر رهگذری را به سمت خود خیره می کند و هر کدام حکایت از کشت محصول آلوئه ورا دارد. حسین صغرائیان گلخانه دار موفق شهرستان گناباد که از […]

روستای سقی از توابع بخش کاخک شهرستان گناباد پیشتاز عرصه تولید محصول آلوئه ورا در سطح منطقه است.
روستایی که در ورودی آن گلخانه های متعدد چشم هر رهگذری را به سمت خود خیره می کند و هر کدام حکایت از کشت محصول آلوئه ورا دارد.
حسین صغرائیان گلخانه دار موفق شهرستان گناباد که از سال ۹۳ اولین گلخانه محصول آلوئه ورا را در روستای سقی بصورت پایلوت احداث کرده است، در گفتگو با خبرنگار کاخک نیوز گفت : با تحقیقات بعمل آمده در خصوص فرآوری بهینه این محصول با سرمایه ای بالغ بر ۲۵ میلیون تومان با ۲ سالن ۱۰۰۰ متری عملیات اجرایی را شروع و با رضایت حاصله ، ا‌کنون تولید این محصول را با تشویق و ترغیب سایرعلاقمندان، در عرصه ای حدود یک هکتار با تولید سالانه ۱۵۰ تن برگ افزایش داده ایم.
وی در پاسخ به میزان برداشت محصول و فروش آن گفت؛ به طور متوسط از هر سالن هزار متری در سال ۱۵ تا ۱۸ تن برگ ارگانیک آلوئه ورا برداشت می شود .حسین صغرائیان ضمن در خواست حمایت جدی جهاد کشاورزی از واحدهای گلخانه ای آلوئه ورای شهرستان ، وضعیت فروش این گیاه را از عمده مشکلات خود مطرح کرد، زیرا تنها کارخانه فرآوری نیمه فعال مستقر در منطقه تاکنون هیچ خریدی نداشته است .
ایشان عمده فروش محصول تولیدی و ارگانیک خود را به شرکتهای خارج از استان و بازارهای مشهد و یا از طریق ارسال به مشتریان فضای مجازی جهت فرآوری و فروش برگ و پاجوش ذکر کرد.
صغرائیان با اشاره به اینکه کار در این گونه گلخانه ها بر خلاف سایر کشت ها نیازمند صرف وقت و هزینه های زیادی نیست، آمادگی مشاوره و آموزش به علاقمندان این گونه گلخانه ها را نیز دارد .
قابل ذکر است ، گیاه آلوئه ورا با عمر مفید ۷الی۸ سال از طریق پاجوش تکثیر و عمده مصارف فراوری شده این گیاه پُرثمر بصورت نوشیدنی و آرایشی بهداشتی است.
✍ غلامی ، کاخک نیوز