#پیگیری_یک_موضوع #درمیان_مردم??? ?مردم دیگر رغبتی برای خرید زمین یا مسکن در کاخک ندارند. ?اجاره بهاء بیشتر منازل خودسرانه شده و قیمتها خارج از عرف شده است. ?نقش بنگاههای املاک در تعیین قیمت املاک چیست؟ از چندی قبل مردم کاخک بر نحوه قیمت گذاری املاک توسط برخی سودجویان و افراد ناآگاه گلایه داشته تا حدی که […]

#پیگیری_یک_موضوع
#درمیان_مردم???

?مردم دیگر رغبتی برای خرید زمین یا مسکن در کاخک ندارند.
?اجاره بهاء بیشتر منازل خودسرانه شده و قیمتها خارج از عرف شده است.
?نقش بنگاههای املاک در تعیین قیمت املاک چیست؟

از چندی قبل مردم کاخک بر نحوه قیمت گذاری املاک توسط برخی سودجویان و افراد ناآگاه گلایه داشته تا حدی که رشد ناگهانی و گرانی بیش از حد املاک، داد مردم کاخک را درآورده است ، از این رو برخی بنگاهها نیز صحبت از نابسامانی وضع موجود و بازار راکد خرید و فروش داشتند.
حال آنکه مردم پدیدارشدن و ادامه وضعیت کنونی را ضعف سیستمهای نظارتی بر بنگاههای املاک می دانند .
قیمتهای عجیبی و غریبی که به گفته یکی از بنگاههای معاملاتی ، نرخ کارشناسی شده یک ملک ۱۰۰درصد با بنگاه دیگر تفاوت قیمت دارد.
اکنون باید دید که تکلیف مردم با قیمتهای گزاف چیست ؟
و دوم آنکه نقش بنگاهها و پایه تعیین قیمت املاک توسط آنان برچه مبنایی هست ؟ پرسشی که این روزها ذهن مردم را بشدت درگیر کرده است.
اما در یک نگاه ساده قطعا به این نتیجه میرسیم که بنگاهها نقش کلیدی در تعیین قیمتهای نجومی املاک در کاخک دارند .

مهدی درویش عضو هیات رئیسه اتاق اصناف و رئیس اتحادیه املاک شهرستان گناباد در گفتگو با #کاخک_نیوز ابتدا در خصوص شرایط تعیین قیمت املاک استیجاری به #کاخک_نیوز گفت؛ اجاره بهاء واحدهای مسکونی سالانه باید ۱۰ درصد برای تمدید و ۱۵ درصد برای تجدید قرارداد افزایش نرخ داشته باشد.
همچنین مالکین و بنگاه داران حق دارند سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ درصد به ترتیب برای تمدید و تجدید قرارداد اجاره بهای واحدهای تجاری افزایش بهاء دهند.
وی افزود ؛ در صورتی که مالک بیشتر از نرخ مصوب مطالبه نماید بنگاه بایستی از تنظیم قرارداد امتناع ورزد.

?رئیس اتحادیه املاک شهرستان در پاسخ به سوال مشکلات فعلی خرید و فروش املاک گفت؛
در بحث قیمت گذاری املاک نباید اختلاف قیمت فاحشی باشد، درصورت اختلاف قیمت بین کارشناسان، بایستی سه کارشناس ملک مورد بحث را قیمت گذاری کنند و میانگین قیمت را برای معامله قرار دهند.
وی با تاکید بر استعلام قبل از خرید ملک از شهرداری توسط خریداران افزود ؛ برابر جلسات شورای مسکن و پیگیری دادستان محترم چنانچه اختلاف قیمت‌ها فاحش باشد ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری می گردد.
درویش افزود ؛ در صورتیکه بنگاه در زمینه گرانفروشی یا کم فروشی ملکی دخالت داشته باشد از طریق مراجع قضایی با وی برخورد خواهد شد و اگر کسی نسبت به معامله‌ای شکایت دارد مبایعه نامه خود را به اتحادیه بفرستد ، پس از بررسی صحت و سقم موضوع در کمیسیون نظارت ، با بنگاه متخلف برخورد خواهد شد.
وی تاکید کرد؛ در بخش قیمت گذاری نباید اختلاف قیمت بین بنگاهها باشد ، در بحث زمین ۱۳ آیتم و در بحث ساختمان ۱۶ آیتم نظیر عرصه، تراکم، بر ،سند و غیره (معایب و مزایا) در نظر گرفته می شود که جز ضوابط کارشناسی بوده و بر این اساس باید ملک کارشناسی و قیمت گذاری شود.
درویش افزود ؛ در صورت شکایت مردم و اعلام اتحادیه در خصوص اینکه بنگاهی با دلالان تبانی می کند و یا دامن به افزایش قیمت ملکی می زند در صورت محرز شدن تخلف بنگاه ، از طریق مرجع قضایی برخورد جدی خواهد شد.

?ایزدی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان نیز در گفتگو با #کاخک_نیوز نیز گفت؛
چنانچه فروشنده یا خریدار اعتراض به معامله ملکی داشته باشند دو کارشناس خبره از اتحادیه با یک کارشناس رسمی دادگستری قیمت واقعی را تعیین و همان قیمت ملاک قرار خواهد گرفت و حق الزحمه آنها نیز از محل کمیسیون اخذشده بنگاه از طرفین معامله، پرداخت خواهد گردید.