?چندروز قبل برای تهیه گزارشی به مزرعه شریف آباد رفتیم ، محلی در دامنه کوه و بهترین نقطه آب و هوایی شهر کاخک با مساحت بیش از ۱۵۰ هکتار در راستای کنترل و کاهش نرخ فرسایش و تثبیت خاک . ?دقیقاً ۲۰ سال پیش را بخاطر دارم، این آبادی خصوصی عرصه بسیار مناسبی برای آبخیزداری و […]

?چندروز قبل برای تهیه گزارشی به مزرعه شریف آباد رفتیم ، محلی در دامنه کوه و بهترین نقطه آب و هوایی شهر کاخک با مساحت بیش از ۱۵۰ هکتار در راستای کنترل و کاهش نرخ فرسایش و تثبیت خاک .

?دقیقاً ۲۰ سال پیش را بخاطر دارم، این آبادی خصوصی عرصه بسیار مناسبی برای آبخیزداری و زیستگاه درختان بادام دیم بود .اما متاسفانه امروزه سیمای این مزرعه با بیش از ۱۵سال تجربه خشکسالی دل هر انسانی را بدرد می آورد.
?سید احمد شریفی مقدم که در دولت خاتمی از دست رئیس جمهور وقت نشان افتخار آبخیزدار نمونه دریافت‌ نموده است ، از زحمات خود در عرصه کشاورزی و کشت دیم اینچنین می گوید که؛ در دهه هفتاد علاوه بر نهالکاری در بیش از ۱۵۰ هکتار از عرصه ، عملیات آبخیز داری را به منظور حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از فرسایش خاک انجام داده و با احداث گابیون و بندسار باعث جلوگیری از هدر رفت آب و تقویت سفره های آب زیرزمینی شده است اما متاسفانه خشکسالیهای اخیر باعث شد هزار وششصد اصله درخت بادام دیم اکنون به حدود پانصد درخت کاهش پیدا کند.
? آقای شریفی علیرغم مواجهه با خشکسالی های پیاپی و مبارزه با بلای درختان بادام (آفت سوسک سرشاخه خوار ) بیکار ننشسته و دل در گروِ آبادانی مزرعه خویش دارد ، این آبخیزدار نمونه علاوه بر حفظ وضعیت موجود توانسته است با کاشت سماق ، بادامشک ، گل محمدی و غلات مزرعه را دوباره سرپا نگه دارد و معتقد به احیاء ، حفاظت و توسعه منابع طبیعی است.
?خوشبختانه بارندگی های خوب امسال نه تنها روان آبها را به بند سار این مزرعه هدایت کرده بلکه اثرات آن خواهد توانست نیاز آب تابستانی این مزرعه را نیز تامین کند.
?نکته قابل اهمیت دیگر اقدام جالب آقای شریفی در احداث کبوترخانه است که جلوه خاصی را به این آبادی بخشیده است بطوریکه چشم هر رهگذری را به خود خیره کرده و ذهن رهگذران را کنجکاو می کند. این کبوترخانه محلی مناسب برای جلوگیری از منقرض شدن نسل کبوترچاهی است که در این لانه زیبا میتوانند به سهولت در آن رفت و آمد و زندگی نموده و با تخم گذاری نسل خود را افزایش دهند.
?آقای شریفی معتقد است، حفظ منابع طبیعی و کشاورزی برکت زندگی است و امید دارد که با بارندگی های خوب سال گذشته و امسال ، از این پس بساط خشکسالی برچیده شود.
✍ غلامی #کاخک_نیوز