✳️ همگام با روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر؛ مختصرا در خصوص ماده اعتیار آوری که جدیدا مصرف آن به خصوص بین جوانان و نوجوانان شیوع پیدا کرده یادداشتی خواهم نوشت. ? ماری جوانا یا همان گُل معروف! ? مقدمه : ماری جوانا که یکی از فراورده های گیاه شاهدانه می باشد […]

✳️ همگام با روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق مواد مخدر؛ مختصرا در خصوص ماده اعتیار آوری که جدیدا مصرف آن به خصوص بین جوانان و نوجوانان شیوع پیدا کرده یادداشتی خواهم نوشت.

? ماری جوانا یا همان گُل معروف!

? مقدمه :

ماری جوانا که یکی از فراورده های گیاه شاهدانه می باشد تا قبل از سال 1960 کمتری کسی نامی از آن شنیده بود؛ اما اخیرا اسم این ماده مخدر بسیار شنیده می شود و اعتیاد به ماری جوانا بسیار رایج شده است. متاسفانه این اعتیاد در همه گروه های سنی شایع شده است اما جوانان را بیشتر درگیر خود کرده است.

? روش مصرف:

ماری جوانا هم به صورت خوراکی و هم به صورت دود کردن مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی افراد برگ های خرد شده شاهدانه را ریز کرده و آن را داخل سیگار ریخته و می کشند. البته می توان به این نکته اشاره کرد که استفاده از ماری جوانا روش های مختلفی دارد. با استفاده از ابزاری مانند پیپ تا سیگار های معمولی و حتی گاهی اوقات از ظروف مخروطی شکل و قلیان نیز برای مصرف ماری جوانا استفاده می شود.
هم چنین می توان سیگار های حاوی ماری جوانا را با داروهای توهم زا و مسکن مخلوط کرده و مصرف کرد!!
ماری جواناهای ترکیبی با نام های متفاوتی مانند:
Happy Sticks، Wicky Sticks، Love Boat
در بازار عرضه شده و مورد استفاده افراد قرار می گیرند.

? علایم ظاهری پس از مصرف:

استفاده طولانی مدت از ماری جوانا باعث بروز تغییراتی در مغز انسان شده و فعالیت های آن را کاهش می دهد. بدین ترتیب سلول های عصبی که در نقاط مختلف مغز وظیفه پردازش اطلاعات و ایجاد مکانیسم هیجان را برعهده دارند، دچار اختلال شده و توانایی انجام فعالیت های خود را به درستی ندارند.
فردی که ماری جوانا مصرف می کند، احساس خوشی و آرامش موقت دارد. اشتهایش بیشتر شده و رنگ های پیرامون خود را روشن تر و غنی تر می بیند، از موسیقی لذت برده و صدای آن برایش دلنشین تر است؛ اما نباید این موضوع را از نظر دور داشت که این احساس خوشی زود گذر بوده و در دراز مدت دارای عوارض خطرناکی می باشد!

? پس از مصرف چه اتفاقاتی برای فرد رخ خواهد داد؟

زمانی که فرد از ماری جوانا استفاده می کند بعد از چند دقیقه به عالم وهم رفته و این حالت پس از 30 دقیقه به حد نهایت خود می رسد اما اگر به صورت خوراکی استفاده شود، به دلیل جذب آن از طریق روده و معده فرد تا 2 الی 3 ساعت هیچ احساسی نخواهد داشت.
اثری که از ماري جوانا به جای می ماند بستگی به نحوه مصرف آن دارد.
فردی که از ماری جوانا استفاده می کند برای مدتی به به نقطه ای زل می زند.
در برخی افراد استفاده از ماری جوانا قدرت تمرکز و قدرت ادراک تقویت شده و توانایی آنها در یادگیری به طرز محسوسی افزایش پیدا می کند.

? عوارض مصرف ماری جوانا:

بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که از این ماده مخدر استفاده می کنند به نسبت افراد دیگر، زودتر مریض شده و آسیب پذیرترند و این افراد بیشتر از سایرین به پزشک معالجه می کنند.
استفاده از ماری جوانا خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده و سیستم تنفسی و ایمنی بدن را تضعیف می کند.
پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که خطری که از مصرف پنج نخ ماری جوانا در روز فرد را تهدید می کند با مصرف یک پاکت سیگار درروز برابری می کند.
استفاده از ماری جوانا فرد را بامشکلات شدید تنفسی و ریوی مواجه می کند. سرفه های فراوان همراه با ترشح خلط و عفونت های شدید ریوی از جمله مشکلاتی می باشند که در اثر سوء مصرف ماری جوانا حاصل می شوند.

? راهی برای ترک:

اصولا ترک یک ماده مخدر بستگی به ابعاد و دلایل بسیار متعددی دارد! اما به طور کلی هرچه سن شروع به اعتیاد به ماری جوانا بالاتر باشد ترک آسان تر است! از طرفی عموما افرادی که اعتیاد به این ماده مخدر دارند؛ در سابقه ی پزشکی آنها نیز نشانی از بیماری ها و اختلالات روانی خلقی مانند افسردگی دیده می شود! بدین ترتیب وجود این اختلالات فرایند ترک را سخت تر می کند! هم چنین در پژوهش های متعدد بیان شده است که مصرف ماده مخدری دیگر حتی سیگار در کنار ماری جوانا کار ترک را سخت تر می کند! و…

⚠️ اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، حتی یکبار هم فکر امتحان کردن این ماده ویرانگر نباشید! یادمان نرود اعتیاد زایده افکاری چون “همین یکباره”، “با یکبار اعتیاد پیش نمیاد” است.

ارادتمند
سعید خیاط کاخکی، دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سالمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران

? کارگروه سلامت کاخک نیوز