حفاری چاهی در در روستای رضویه گناباد موجب کشف پناهگاهی زیرزمینی گردید. در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق 5 متری زمین کشف گردید. علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این خبر گفت: این پناهگاه زیرزمینی در […]

حفاری چاهی در در روستای رضویه گناباد موجب کشف پناهگاهی زیرزمینی گردید.
در پی حفر چاه در منزلی مسکونی در روستای رضویه از توابع بخش کاخک گناباد پناهگاهی زیرزمینی در عمق 5 متری زمین کشف گردید.
علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این خبر گفت: این پناهگاه زیرزمینی در زیر مناطق مسکونی روستای رضویه واقع گردیده است.
وی گفت: در بررسی های اولیه کارشناسان این اداره از پناهگاه مذکور بیش از 90 متر از دالان های ان به همراه تعدادی اتاقک شناسایی گردید.
شناسایی افزود: به اشتباه عده ای از شهر زیرزمینی یاد می کنند که نادرست می باشد و آنچه که در این روستا کشف شده است پناهگاه زیرزمینی می باشد. وی در توضیح ویژگی های پناهگاه زیرزمینی گفت: پناهگاه زیرزمینی پدیده ای است که به صورت طبیعی و یا انسانی در عمق 5 تا 20 متری ایجاد می گرددد که این پناهگاه ها از داخل منازل به هم متصل و گاهی به قلعه روستا منتهی می شده است و راه خروج آن از بیرون برج و باروی روستای بوده است. این پناه گاهها در مناطقی که بیشتر در معرض حمله دشمن و یا راهزنان بوده است بیشتر جنبه دفاعی داشته است و بعضاً برای ذخیره و مخفی کردن آذوقه استفاده می شده است. .
این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه داخل فضاهای مورد اشاره تا ارتفاع یک متر پر شده ، کاوش در آن بسیار سخت و زمان بر است.
وی گفت: در این پناهگاه در حدود 90 متر دالان و 3 اتاقک کشف شده است و قدمت اولیه این پناهگاه در حدود 250 سال تخمین زده می شود ولی تعیین قدمت دقیق تر آن منوط به بازدید کارشناسان و بررسی های بیشتر می باشد.
علیرضا شناسایی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان گناباد ، ایجاد پناهگاه های زیرزمینی از گذشته و خصوصاً در مناطق کوهپایه ای به عنوان یک سازه دفاعی مورد توجه بوده است و پیش از این در روستاهای کلات و دیسفان نیز این پناهگاه ها کشف شده اند.
شایان ذکر است روستای رضویه با جمعیتی بالغ بر 80 نفر در 20 کیلومتری جنوب شهر گناباد و در دامنه رشته کوه های سیاه کوه واقع گردیده است.